Seit 21. März herrscht hierzulande “March Madness”. Das hat nichts mit verwirrten Gefühlen wegen des Frühlingsanfangs zu tun (Säfte steigen und so), sondern es geht um Sport, genauer gesagt um College Basketball. 68 Teams aus dem ganzen Land, werden in den Vorrunden auf “Sweet Sixteen” eingedampft und zwischen denen werden die Teilnehmer für das “Tournament of Final Four” ausgespielt. Ich habe das sehr vereinfacht dargestellt; den komplizierteren Teil kann man nur verstehen, wenn man hier geboren ist (oder sich wirklich dafür interessiert). Da geht es um Regionen und wer gegen wen und wann bzw. wann nicht und wo spielt, wer dabei bester oder zweitbester wird und dann auf der Liste in Klammern steht. “Bracketology” gilt hier als Wissenschaft, die halbe Nation “fill[s] out a bracket”, das ist so eine Art Toto (mit 147,573,952,589,676,412,928 (147.57 Quintillionen) Möglichkeiten – da kommt wieder das wer wann wo woher warum und was sonst noch ins Spiel. Wer im Showbiz auf sich hält, teilt sein “bracket” auf Twitter oder Facebook oder in der eigenen Fernsehsendung mit dem Publikum, das des Präsidenten wird sogar auf der website des Weißen Hauses veröffentlicht.
Sei’s drum. Seitdem das Turnier im Fernsehen übertragen wird, sind die Spiele eh zu Pausenfüllern für die Werbeblocks verkommen. Autos verkaufen? Klar, denn mit dem neuen Auto ist man schneller im Stadion. Matratzen verkaufen? Klar, wer sich beim Spiel schauen anstrengt, braucht einen guten Schlaf. Fernseher, Werkzeug, Klamotten, Versicherung, Mobiltelefone, Pay Day Loans, egal, das kriegen die alles in Verbindung mit March Madness gebracht. Lebensmittel sowieso, also Bier, Bier und Bier sowie Chips, Flips, Käseziegel, halbe Schweine und viel Salsa in putzeimergroßen Kübeln.
Das Glaubensbekenntnis eines echten Fans heißt in diesen drei Wochen: “It’s tournament-time. The only food I eat is deep fried.”
Die einzigen, denen die March Madness nicht ganz geheuer ist, sind die Mitarbeiter der Gehaltsabrechnungsfirma. Denen geht es allerdings nur um die Auswirkungen auf die Volkswirtschaft und nicht etwa um die geistige Gesundheit von Menschen, die sich mit Quintillionen von Möglichkeiten herumschlagen und tatsächlich glauben, sie seien der einzige, der richtig tippt. So ein Newsletter voller guter Ratschläge ist vielleicht ganz nett gemeint, aber habe ich mich je dafür interessiert, wenn Männer mit Bällen spielen? (Man muß hier sehr aufpassen, daß man den Singular “play ball” verwendet. Um mit “balls” zu spielen, gehen Männer nämlich nicht unbedingt ins Stadion.)
March Madness: 7 Keys to Maintaining Productivity
Beginning March 21, 2013, 68 of the country’s best college basketball teams will compete in a single-elimination tournament commonly referred to as “March Madness.” Since many of the games take place during normal work hours, employers may have concerns about employee productivity. The following are some best practices to consider for addressing potential concerns.
Identify time zaps. Consider what effect, if any, you expect this year’s March Madness to have on your workplace and develop a plan to address it. For example, if you have a number of employees who perform most of their work on a computer, checking scores and highlights or using social media to post and access information about the tournament may be a concern. Slowed Internet speeds could also be a potential problem if employees try to catch live game feeds. Other potential drains on productivity may include extended lunch breaks or even employees calling in “sick” to watch the games.
Prohibit gambling. Gambling on sports is prohibited in most states, and some states have enacted laws that specifically prohibit gambling in the workplace. In addition, gambling can negatively affect employee morale and productivity. In light of these factors, it is a best practice to have a written policy that prohibits all forms of gambling in the workplace, includes a definition and examples of gambling, and indicates that employees who violate the policy may be subject to disciplinary action. Like all policies, it must be enforced consistently.
Understand rules on company-run contests. Acknowledging that employees enjoy filling out their “brackets” and seeing how well they do with their picks, some employers have devised their own (non-gambling) workplace pools. For example, some employers allow employees to fill out their brackets and offer a small prize to those who have the most accurate predictions. Provided the employee is NOT required to put up any money (or anything of monetary value) to participate, these contests can bolster morale. Note: It is strongly recommended that employers consult their legal counsel before implementing such a contest.
Communicate acceptable use of company equipment. With live streaming of games and instant-score updates available online, there are ample opportunities for employees to become distracted from their work. These distractions not only have the potential to drain productivity but can also impact the company’s Internet bandwidth. If your company restricts access to certain websites, streaming videos, or personal use of company computers, it’s important to remind your employees exactly what limitations are in place. While an outright ban on personal use of company equipment may be too restrictive, you may want to limit personal use to certain times of the day (e.g., during meal and rest periods).
Address use of personal devices. Personal smart phones and tablets can also be a distraction for employees. Since a complete prohibition on personal devices can be counterproductive, some employers permit occasional use, provided it doesn’t interfere with the employee’s work. It’s important that your employees understand exactly what restrictions you have, including when and where they are permitted to use personal devices. If use of personal smart phones or tablets becomes an issue, address it promptly and consistently.
Morale-boosting activities. While some employers have concerns about employee productivity during March Madness, others take a different stance and use it as a way to promote morale and teamwork. Planning activities around the tournament, such as a kick-off party, relaxing dress codes so employees can wear their team colors, or allowing employees to gather in common areas to watch games can help to bolster camaraderie.
Remind employees of expectations. Leading up to the tournament, it is a good idea to remind employees of your expectations regarding work time, productivity, breaks, use of company equipment and other issues covered above. Consider sending a company-wide email or holding a staff meeting to communicate this information to employees.
March Madness doesn’t have to be a drain on your company. Handled proactively and effectively, it can be an opportunity to boost morale and productivity!
Wie ich mit dem Befolgen dieser Regeln Moral und Produktivität steigern soll, verstehe ich nicht. Bin aber, s. o. auch nicht hier geboren.